انتشاراتسیاست و فرهنگگفتگوی ادیانمطالعات بین المللی

کتاب: دین و هویت در جهان امروز

عنوان: دین و هویت در جهان امروز

پدیدآورنده: محمد مسجدجامعی

ناشر: انتشارات اطلاعات (تهران)

تاریخ چاپ: تابستان ۱۴۰۰

نوبت چاپ: اول

تعداد صفحات: ۴۱۶

قطع و نوع جلد: رُقعی (گالینگور)


دربارۀ کتاب

دین آفرینندۀ انسان مورد توصیۀ خویش است، همچنان‌که برخی از ویژگی‌های تحققِ خارجی دین را نیز انسان می‌آفریند. برهم‌کنش دین و هویت در جوامع بشری در طول تاریخ، گاهی آن دو را چنان در هم می‌تند که با هم یکی می‌شوند، و گاهی نیز فراز و نشیب روزگار آنها را به شکلی از هم می‌گسلد که جدایی‌شان بسیار ملموس می‌گردد. این پیوندها و گسست‌ها بر سیاست‌های داخلی و خارجی ملت‌ها تأثیر می‌گذارد و سرنوشت‌های متفاوتی را برای آنها و برای دیگرانی که با آنها کنش و واکنش دارند، رقم می‌زند.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد مسجدجامعی در تازه‌ترین اثر خود، «دین و هویت در جهان امروز»، در قالب گفتگوهایی باز و صمیمانه و جذاب و نیز مقاله‌هایی کم‌گوی و گزیده‌گوی، به موضوعات مذکور و بسیاری دیگر از مطالب می‌پردازد. کتاب مزبور که شامل بیست مقاله و گفتگو در قالب سه فصل اصلی است، در تابستان سال ۱۴۰۰ به جامعۀ فرهنگی و علمی کشور عرضه شد. محتوای زیر را در کتاب خواهید یافت:

فصل نخست: دین و هویت

  1. «دین، ناسیونالیسم و راستگرایی آمریکایی» گفتگویی است دربارۀ سیاست ایدئولوژیک آمریکای ترامپی در قبال ایران، سیاستی که مبتنی بر ناسیونالیسم و راستگرایی آمریکایی و به‌ویژه مسیحیت انجیلی است.
  2. «انشقاق در میان مسیحیان طرفدار ترامپ: مقالۀ انتقادی مارک گالّی» گفتگویی است دربارۀ پیدایش دودستگی در میان پروتستان‌های انجیلیِ طرفدار ترامپ در آمریکا.
  3. «ترامپ و پدیدۀ ترامپ» گفتگویی است دربارۀ پایگاه دینی و ناسیونالیستی ترامپ در آمریکا، و ماهیت سیاستِ عمدتاً ایدئولوژیک وی در خاورمیانه.
  4. «دین و ناسیونالیسم در اروپا» گفتگویی است دربارۀ جدایی‌ناپذیری مسیحیت از هویت تاریخی و ملی اروپاییان، و نقش قدرت‌یابی کلیسای ارتدوکس و همچنین حضور مهاجران مسلمان در اروپا در تقویت این پیوند.
  5. «کلیسای ارتدوکس و جایگاه آن» گفتگویی است دربارۀ آمیختگی دین و هویت ملی در روسیه و اینکه کلیسای ارتدوکس مهم‌ترین رکن ناسیونالیسم روسی است.
  6. «نقش جهانی واتیکان» گفتگویی است دربارۀ جایگاه سازمان تاریخی کلیسای کاتولیک در جهان و در میان پیروانش در مناطق مختلف. رابطۀ واتیکان با کلیسای ارتدوکس، رژیم صهیونیستی و دنیای مسلمان به طور ویژه بررسی شده است.
  7. «مسیحیت امروز: جریان‌ها و هدف‌ها» گفتگویی است بی‌پیرایه و دوستانه دربارۀ موضوعات گوناگون مربوط به جهان مسیحی، از تقسیم‌بندی نژادی-جغرافیایی آن و روابط شاخه‌های مختلف مسیحی با یکدیگر گرفته تا فراز و نشیب تاریخی مسیحیت از دوران رنسانس تا به امروز، رابطۀ دین و سیاست در مسیحیت، دغدغه‌های روحانیان مسیحی، مسائل مالی تشکیلات واتیکان، و بسیاری دیگر از موضوعات.

فصل دوم: دین و تمدن نوین

  1. «دین و حقوق بشر: رابطۀ متقابل» مقاله‌ای است دربارۀ تعارض احکام و معتقدات دینی با حقوق بشرِ امروزین و اینکه شرط پایداری تفسیرهای جدیدِ دینی توان آنها در قانع‌سازی ایمانداران است.
  2. «اسلام و مسئلۀ محیط‌زیست» مقاله‌ای است دربارۀ دیدگاه اسلام پیرامون مسئلۀ حفظ محیط‌زیست از دو منظر اخلاقی و فقهی.
  3. «ناهنجاری اخلاقی در کلیسا» گفتگویی است دربارۀ مسئلۀ کودک‌آزاری در کلیسای کاتولیک.
  4. «هند و تجربۀ جهانی شدن» مقاله‌ای است در توصیف فرهنگ و هویت هندی و چالش‌های پیش‌روی هند در این زمینه.
  5. «دین و تمدن: رابطۀ متقابل» مقاله‌ای است دربارۀ آمیختگی عمیق دین و تمدن و لزوم شناخت هر یک برای شناخت دیگری، و اینکه بسنده کردن به مطالعات الهیاتی هرگز به شناخت درست موقعیت ادیان نخواهد انجامید.
  6. «دین و نوگرایی دینی» مقاله‌ای است دربارۀ ناهمسانی موقعیت دین در جوامع مدرن امروزی و اینکه در دوران جدید، هویت ملی و میراث دینی در برخی جوامع با هم پیوند خورده‌اند، حال آنکه در برخی دیگر از هم جدا شده‌اند.
  7. «خانواده و جامعۀ امروز: اصول و واقعیت‌ها» مقاله‌ای است دربارۀ تضعیف نهاد خانواده در کشورهای صنعتی و ضرورت مقاومت جوامع و به‌ویژه ادیان در برابر این جریان.
  8. «حقوق بشر مسئله‌ای انتزاعی نیست.» مقاله‌ای است دربارۀ ساده‌انگاری و شتاب‌زدگی غربیان در ارزیابی موضوعاتی مانند حقوق بشر و دمکراسی، و نادیده‌انگاری واقعیت‌های اجتماعی، تاریخی، اقتصادی و اعتقادیِ گوناگونی که در امکان تحقق این مفاهیم در جوامع گوناگون مؤثرند.
  9. «اسلام، مسیحیت و تمدن نوین» مقاله‌ای است دربارۀ واکنش‌های متفاوت اسلام و مسیحیت در برابر فشار نیرومند و فزایندۀ تمدن جدید، فشاری که باعث شد مسیحیت پای در دامن بکشد، ولی نتوانست با اسلام چنین کند.

فصل سوم: روابط متقابل ادیان و ایدئولوژی‌ها

  1. «مقاومت غیرخشونت‌آمیز مذهبی در برابر کمونیسم: تجربۀ ایران بعد از جنگ جهانی دوم» مقاله‌ای است دربارۀ ایستادگی سرسختانۀ دین و نهادهای دینیِ جامعۀ ایران در برابر کمونیسم.
  2. «بالکان و بوسنی: ثبات و امنیتِ به‌هم‌پیوسته» مقاله‌ای است دربارۀ فجایعی که پس از فروپاشی بلوک شرق در منطقۀ بالکان رخ داد و این مسلمانان بوسنی بودند که بهای بسیار سنگین رقابت‌های قدرت‌های اروپایی و حتی غیراروپایی را در شکل‌گیری اروپای پس از جنگ سرد، یک‌تنه پرداختند.
  3. «مسیحیت در روزگار ما» گفتگویی است دربارۀ فراز و نشیب روابط پیچیدۀ دو کلیسای کاتولیک و ارتدوکس در دوران جدید و نیز جایگاه هر یک از این دو در جهان امروز.
  4. «درگیری‌های قومی و چالش‌های بعد از جنگ سرد در آفریقا» گفتگویی است دربارۀ خلأ ناشی از پایان جنگ سرد در آفریقای سیاه و شکست کلیسای کاتولیک در پر کردن این خلأ و نیرومند شدن گرایش‌های قبیله‌ای و تشدید درگیری‌های قومی در این منطقه.

دربارۀ پدیدآورنده

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد مسجدجامعی – سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و مراکش و مدیرکل اسبق امور فرهنگی وزارت امور خارجه – در حال حاضر، رئیس مؤسسۀ مطالعات راهبردی اسلام معاصر (مرام)، مشاور عالی و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در قم و نیز از اساتید دانشکدۀ روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه در تهران می‌باشد. از دیگر کتاب‌های ایشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیاست و گفتگوی دینی (در دست انتشار)
  • کرونا و جهانِ در حال گذار (۱۴۰۰)
  • تا راه گُم نشود: مجموعه مقالات تحلیلی تاریخ اسلام (۱۳۹۹)
  • مسیحیت انجیلی: بررسی گسترش اِوَنجلیکالیسم در جهان امروز (۱۳۹۸)
  • ایران و ژئوپلیتیک منطقه: پیداها و ناپیداها (۱۳۹۷)
  • مسیحیان و روزگار جدید: فرهنگ، سیاست و دیپلماسی (۱۳۹۶)
  • از شمال آفریقا تا واتیکان: خاطرات دوران سفارت محمد مسجدجامعی (۱۳۹۶)
  • ایران و جهان عرب: تحولات عربی و ژئوپلیتیک ایران (۱۳۹۵)
  • ژئوپلیتیک خلیج فارس: عربستان و شیخ‌نشین‌ها (۱۳۹۵)
  • زمینه‌های تفکر سیاسی در قلمروی تشیع و تسنن (۱۳۸۵)
  • گفتگوی دینی، گفتگوی تمدنی: اسلام و مسیحیت در دوران جدید (۱۳۷۹)
  • تحول و ثبات: مقدمه‌ای بر شناختت شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس (۱۳۶۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا