مطالعات مذهبیویدیو

امام علی و جامعه از هم گسیخته بعد از عثمان

به اطلاع می‌رساند زمان پخش برنامه از جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ ساعت ۱۷:۳۰ به صورت روزانه می‌باشد.

 

⏰ زمان: هر روز ساعت ۱۷:۳۰
🌐 جلسات در بستر ایتا، تلگرام و آپارات در دسترس علاقمندان می‌باشد.

📌 برای مشاهده اینجا کلیک کنید:
‏🔗 لینک صفحه پخش برنامه
maraminstitute@
maraminst@
‏🌐www.maraminstitute.com


جلسه اول

  • امام علی (ع) میراث‌دار مشکلاتی است که پیامبر (ص) در سال‌های پایانی عمرشان داشتند.
    زندگانی امام علی (ع) در تمامی مراحل سرشار از فراز و نشیب بوده و هیچ‌یک از شخصیت‌های دینی ما این‌چنین فراز ونشیبی را تجربه نکردند.

جلسه دوم

  • برخی از مشکلات امام علی (ع) پس از رحلت پیامبر (ص) ناشی از حساسیت سایر صحابه نسبت به تعلق امام به بنی‌هاشم بود و همچنین حس حسادت و رقابت نسبت به شخصیت برتر و ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص و ذاتی امام بود که موجب توجه خاص پیامبر به ایشان می‌شد.

جلسه سوم

  • با مطالعه انتقادی متون تاریخی و بر اساس شواهد و قرائن می‌توان فهمید آنچه بعدها از دوران پیامبر در تاریخ تصویر شده است با واقعیت فرق دارد و ایشان با جامعه زمان خود مشکلات و چالش‌های مختلفی داشته است.

جلسه چهارم

  • جامعه دوران عثمان جامعه‌ای به شدت بهم‌ریخته و از هم گسیخته شده بود. حکام منتخب عثمان که همگی از خویشان او بودند افرادی جاهلی مسلک بودند و خلیفه به کرات مورد اعتراض مردم قرار می‌گرفت.

جلسه پنجم

  • پس از کشته شدن عثمان جامعه از هم‌پاشیده، دچار خلأ قدرت شد. روی کار آمدن شخصی با موقعیت علی بن ابی‌طالب مانع از مدعی قدرت شدن بسیاری از بزرگان مهاجرین و انصار و جنگ بین آن‌ها و چند پاره شدن جامعه مسلمانان شد.

جلسه ششم

  • جلسه ششم
    معاویه تلاش کرد اسلامی را در شام عرضه کند که سنتزی بین اسلام شبه جزیره و فرهنگ بومی شام بود. او به‌شدت منطقه خود را از نفوذ سایر مسلمانان حجاز حفظ می‌کرد.

جلسه هفتم

  • امام علی (ع) با اقدامات و شخصیت‌شان بسیاری از مشکلات پنهان و آشکار جامعه مسلمان زمان‌شان را یا از بین بردند و یا کم کردند. آنچه سپاه جمل را گرد هم جمع آورد دشمنی با حضرت امیر بود ولی هرکدام اهداف جداگانه‌ای را دنبال می‌کردند.

جلسه هشتم

  • منطقه شام منطقه‌ای توسعه یافته با سابقه تمدنی طولانی بود در حالی که کوفه در دوران خلیفه دوم به عنوان پایگاه نظامی تأسیس شد و پس از آن به دلیل موقعیت خوب جغرافیایی قبایل صحرانشین جزیره العرب در آنجا ساکن شدند.

جلسه نهم

  • بدنه لشکر کوفه به دلیل تنوع قبایل و افراد دارای گسل‌های فراوانی بود. ذهنیت بدوی افراد لشکر امام را می‌توان از مخالفت با انتخاب ابن‌عباس برای حکمیت در جنگ صفین، به دلیل مضری بودن او، فهمید.

جلسه دهم

  • پس از اتمام جنگ صفین و بازگشت امام به کوفه، مسائل جامعه مسلمان شکل دیگری به خود گرفت. مشکلاتی که در بطن جامعه بود ظهور و بروز پیدا کرد و معاویه نیز برای افزودن این مشکلات دست به اقدامات متعددی زد که نتیجه آن خلق جریان خوراج بود.

جلسه یازدهم

  • در لشکر امام علی (ع) در جنگ صفین بزرگانی همچون عمار بودند که سوابق درخشانی داشتند و در جریان جنگ بسیار تأثیرگذار بودند. آنها در مراحل بعدی به شهادت رسیدند و خلأ ایجاد شده، نتیجه جنگ را به نفع معاویه تغییر داد.

جلسه دوازدهم – (جلسه پایانی)

  • در شرایطی که جامعه دچار تشویش درونی و ناآرامی است و حالت‌های عصبی دارد اگر نارضایتی با تعصبات دینی همراه شود، گروه‌هایی همچون خوارج و داعش ظهور می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا