انتشاراتمطالعات مذهبی

کتاب: تا راه گم نشود

تکوین و تدوین نظام فقهی و کلامی و اعتقادی در آنجا که تاریخ صدر اسلام، به عنوان تحقق راستین اسلام تلقی می­‌شود، طبیعتا متفاوت خواهد بود با جایی که این بخش به مثابه تاریخ تلقی می­شود و نه بیشتر. رسالت بزرگ دخت گرامی پیامبر عمدتا این بود که بگوید آنچه تحقق یافته، حاکی و ناشی از واقعیت اسلام نیست و نمی‌­تواند و نمی­‌باید این­گونه انگاشته و تفسیر شود. این رسالتی به مراتب بزرگ­تر و پر­اهمیت‌­تر از گرفتن قدرت بود. مسئله این بود که در آن کشاکش، حق اگر نمی‌­تواند بر مسند بنشیند اما در اذهان مردم آن زمان و نسل­های آینده «گم نشود».

«تا راه گم نشود» عنوان کتابی است که به قلم محمد مسجدجامعی، در ۳۱۱ صفحه نگاشته شده و در پاییز ۱۳۹۹ توسط انتشارات مطالعات راهبردی مرام، به چاپ رسیده است. این کتاب که مجموعه‌­ای از مقالات تحلیلی تاریخ اسلام است، در دو بخش کلی جمع­‌آوری شده که بخش اول آن شامل مقالاتی است که در طی سالیان گذشته، توسط نگارنده و با قلمی شیوا و تحلیلی منحصر به فرد به رشته تحریر درآمده است. در این بخش مقالاتی چون:

دغدغه­‌های آخرین ماه­‌های زندگانی پیامبر
عظمت و مظلومیت امام علی
شخصیت ناشناخته؛ امام علی در چشم مردم زمانه­‌اش
امام علی و زمانه‌­اش
امام علی و پدیده خوارج
امام علی و نابسامانی­‌های زمانه‌­اش
در حاشیه عهدنامه مالک اشتر
بانوی بانوان
سه مرحله از عمر کوتاه یک بانوی بزرگ
به زمان فرصت دادن
حماسه عاشورا؛ چگونه نگاه کنیم
امام صادق و مکتب تشیع
به چشم می­‌خورد. در بخش دوم مقالاتی با مفاهیم و موضوعات اسلامی در دوران اخیر، جمع آمده است که شامل:

تحول معنایی مفاهیم اسلامی-سیاسی در دوران جدید
معنویت­‌گرایی در اسلام؛ تجربه ایران
آثار فرهنگی و تربیتی حج
به یاد یک مسلمان ایتالیایی
از شمار دو چشم یک تن کم

است.از این نویسنده آثار دیگری همچون زمینه­‌های تفکر سیاسی در قلمرو تشیع و تسنن، ایدئولوژی و انقلاب، مسیحیان و روزگار جدید، مسیحیت انجیلی، ایران و جهان عرب، تحول و ثبات در خلیج فارس، ژئوپلیتیک خلیج فارس، ایران و ژئوپلیتیک منطقه و … منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا