انتشاراتسیاست و فرهنگمطالعات منطقه ای

کتاب: افغانستان و طالبان جدید

معرفی کتاب

قدرت یافتن کمونیست‌ها و نزدیک شدن شوروی به آب‌های گرم و منابع نفت و مسیر دریایی انرژی، نگرانی‌های زیادی را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برانگیخت و همین امر افغانستان را از حاشیه به متن آورد. پس از آن تحولات در افغانستان شکل دیگری گرفت و این کشور به صحنه رقابت سنگین قدرت‌های بزرگ تبدیل شد. این رقابت پس از به قدرت رسیدن طالبان شدت گرفت و بر اهمیت مطالعه افغانستان افزود. باتوجه به این اهمیت لازم است که مسئله افغانستان جدی‌تر گرفته شود و تحولات آن بی‌طرفانه و علمی مورد بررسی قرار گیرد.

کتاب «افغانستان و طالبان جدید» اثر جدید دکتر محمد مسجدجامعی است که پس از قدرت‌یابی مجدد طالبان بر افغانستان، به رشته تحریر درآمد. این اثر مجموعه‌ای است از یادداشت‌ها، مصاحبه‌ها، گفتگوها و سخنرانی‌های ایشان در موضوعات شکل‌گیری و تحولات افغانستان و رقابت‌های فشرده در آن، موقیت طالبان و اسلام‌گرایی آنها و وضعیت شیعیان افغانستان. موضوعات یاد شده در ۷ فصل جمع‌آوری، تنظیم و ویرایش شده و مطالبی جهت آگاهی و مطالعه بیشتر در پاورقی‌ها بدان افزوده شده است.

عناوین فصول کتاب بدین ترتیب هستند:

  1. تحولات افغانستان و موقعیت طالبان
  2. افغانستان و رقابت‌های فشرده
  3. طالبان، اسلام‌گرایی و رابطه متقابل
  4. طالبان و آینده افغانستان
  5. تشیع در افغانستان
  6. افغانستان و منافع سایرین
  7. افغانستان پس از جنگ اوکراین

این کتاب ارزشمند برای اساتید و پژوهشگران رشته‌های ژئوپلیتیک، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای و سایر علاقمندان مفید است. از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به کتاب‌های: «معادلات سیاسی در کویت؛ جایگاه و نقش شیعیان»، «ایران و ژئوپلیتیک منطقه»،‌ «ژئوپلیتیک خاورمیانه؛ عربستان و شیخ‌نشین‌ها»، «ایران و جهان عرب»، «زمینه‌های تفکر سیاسی در قلمرو تشیع و تسنن» و … اشاره کرد.

۲ دیدگاه

  1. سلام
    کتاب را برای کتابخانه می خواهیم. راه تهیه اش را بفرمایید

    1. با سلام و احترام
      لطفا تعداد درخواستی را اطلاع دهید تا برایتان ارسال شود. همچنین می‌توانید از انتشارات دانشگاه ادیان تهیه نمایید.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا