رصدسیاست و فرهنگمطالعات منطقه ای

شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، هفدهمین امیر دولت کویت

شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، هفدهمین امیر دولت کویت، قدرت را در این کشور به دست گرفت و جانشین شیخ نواف آل احمد الجابر الصباح شد که در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۳  – ۲۵ آذر ۱۴۰۲ درگذشت. شیخ مشعل از ۷ اکتبر ۲۰۲۰ مهرماه ۱۳۹۹ عهده دار منصب ولیعهدی بوده است.

رشد و ولادت:

امیر کویت، شیخ مشعل آل احمد، در سال ۱۹۴۰ – ۱۳۱۹ ش در کویت به دنیا آمد، وی هفتمین پسر شیخ احمد الجابر الصباح دهمین امیر کویت است که بین سال های ۱۹۲۱ تا ۱۹۵۰ بر این کشور حکومت می کرد.

آموزش و شکوفایی:

شیخ مشعل تحصیلات خود را در مدرسه المبارکیه گذراند، سپس تحصیلاتش را در انگلستان تکمیل نمود و در سال ۱۹۶۰ – ۱۳۳۹ ش از دانشکده پلیس هندن فارغ التحصیل شد.

شیخ مشعل امیر کویت

 مشاغل و مسئولیت ها

پس از بازگشت از تحصیل در انگلستان، به وزارت کشور که در آن زمان تازه تأسیس شده بود، پیوست و به مشاغل متعددی رسید تا اینکه در سال ۱۹۶۷ – ۱۳۴۶ ش با درجه سرهنگی رئیس بخش تحقیقات عمومی شد که در دوران تصدی وی به اداره «امنیت دولتی» تبدیل شد و حدود ۲۰ سال حضور وی در وزارت کشور ادامه یافت که در این سالها در بخش ها و ادارات مختلف مشغول به کار بود.

در سال ۱۹۷۷ – ۱۳۵۶ امیر فقید شیخ جابر الاحمد الجابر الصباح وی را به ریاست مجموعه دیوانیه الشعرای نبطی منصوب کرد که با هدف حفظ میراث اجدادی شعر نبطی و تدریس آن به نسل های کنونی و القاء آداب ، رسوم و میراث های موجود در نهاد فرزندان تاسیس گردید.

وی به موجب حکم شماره (۱۲/۲۰۰۴) آوریل ۲۰۰۴ – فروردین ۱۳۸۳ به سمت قائم مقام  فرمانده ارتش کشوری با درجه وزیری منصوب گردید تا بر طبق سند راهبردی  نسبت به توسعه و ارتقای نقش و جایگاه ارتش کشوری برای دستیابی به  هدف حفاظت از حاکمیت، مشروعیت سلطنت، قانون اساسی، مردم و ارزش های کشور و حفظ امنیت و ثبات آن ایفای نقش کند . وی تا زمانی که به عنوان ولیعهد معرفی شد به این سمت خود ادامه داد.

در ۷ اکتبر۲۰۲۰- مهر۱۳۹۹ شیخ نواف آل احمد ، امیر تازه گذشته کویت ، برادر خود ، شیخ مشعل آل احمد را بر اساس قانون حکومت موروثی  و متون قانون اساسی کویت، آنگونه که در ماده ۴ تصریح شده است ، که « کویت امارتی موروثی در خاندان مبارک الصباح است و ولیعهد حداکثر ظرف یک سال پس از امیر باید منصوب شود » به عنوان ولیعهد معرفی نمود .

در ۸ اکتبر ۲۰۲۰، شیخ مشعل در برابر امیر کشور سوگند قانون اساسی یاد کرد و به دنبال آن جلسه ویژه مجلس شورای ملی به همین مناسبت برگزار شد و طی آن اعضای شورا با ولیعهد جدید بیعت کردند.

مسئولیت ولیعهدی :

شیخ مشعل در زمان تصدی ولیعهدی  در بسیاری از مجامع بین المللی نماینده کشور کویت بود که مهم ترین آنها شرکت در چهل و دومین نشست شورای عالی  همکاری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱ – آذر۱۴۰۰ در ریاض پایتخت کشور سعودی برگزار شد و نیزشرکت درسی و یکمین نشست عادی کنفرانس شورای اتحادیه عرب که در سطح سران در نوامبر ۲۰۲۲ – آبان ۱۴۰۱ در الجزایر برگزار شد .

در ۲۲ ژوئن ۲۰۲۲ – تیر ۱۴۰۱ شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح به نمایندگی از امیر وقت کشور در جمع مردم سخنرانی کرد و در آن بر حفظ قانون اساسی و عدم هرگونه اصلاح  و بازنگری و یا برهم زدن قانون تاکید کرد و بقای آن را تضمین نمود . وی در آن زمان تصمیم گرفت بر اساس حق قانونی خود که در اصل ۱۰۷ قانون اساسی تصریح شده است، مجلس شورا را منحل نماید  و از مردم دعوت کرد تا در انتخابات عمومی که براساس تمام سازوکارهای اجرایی و  براساس قانون اساسی  انجام خواهد گرفت ، مشارکت نمایند .

منبع : الجزیره  ۱۴۰۲.۰۹.۲۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا