گفتگوی ادیانمطالعات بین المللییادداشت ها

من یک یهودی را می‌پرستم

انتقال سفارتخانه امریکا در فلسطین اشغالی از تل‌آویو به بیت‌المقدس (اورشلیم) در ۱۴ می ۲۰۱۸، باعث ذوق‌زدگی بسیار زیاد مسیحیان صهیونیست شد. در دیدگاه صهیونیسم مسیحی، کلمه «صهیون» علاوه بر معانی دیگری که برای آن گفته‌اند، نامی دیگر برای شهر بیت‌المقدس یا اورشلیم است. از نگاه مسیحیان صهیونیست، یکی از شروط یا مقدمات بازگشت موعود آخرالزمانی آنان، بازگشت قوم بنی‌اسرائیل (یهودیان امروزین) به سرزمین فلسطین، که اسرائیلش می‌نامند، و تشکیل دولت یهودی در صهیون است. هنوز حدود نیمی از کسانی که اینان قوم بنی‌اسرائیل می‌دانند، در جهان پراکنده‌اند و به «هاآرتص»[۱] (ارض موعود یا همان فلسطین) بازنگشته‌اند.

مسیحیان صهیونیست تلاش می‌کنند که این مقدمات هرچه سریع‌تر فراهم شود تا بازگشت موعود آخرالزمانی‌شان تسریع گردد؛ به همین جهت است که در کمک به رژیم غاصب صهیونیستی، تا می‌توانند کوتاهی نمی‌کنند. اشتیاق اینان بسیار زیاد است و شامل موارد شوق‌افزایی نظیر عروج به آسمان[۲] برای الحاق به منجی موعودشان می‌شود. چاک کارلسون[۳] (از جمله فعالان ضدصهیونیست در امریکا) اینان را «مسیحیان صهیون‌زده» می‌نامد.

یکی از اینان فرانکلین گراهام،[۴] فرزند ارشد مُبشر معروفِ وفات‌یافته، بیلی گراهام،[۵] است. او یک مسیحی صهیونیست باپتیست و ایونجلیکال است که با دونالد ترامپ نیز رفت و آمدهایی دارد. در مقاله‌ای که در ۱۶ می ۲۰۱۸ در وبسایت رسمی «پیام‌رسان مسیحی»[۶] انتشار یافت، مطالبی از او نقل شده است که اعتقاد او را به صهیونیسم مسیحی به خوبی نشان می‌دهد. در آن مقاله چنین می‌خوانیم:

در حالیکه مسیحیان [صهیونیست] و یهودیان [صهیونیست] هفتادمین سالگرد تشکیل کشور اسرائیل و گشایش رسمی سفارتخانه امریکا را در اورشلیم گرامی می‌دارند، جناب فرانکلین گراهام توجه‌ها را به پیشگویی‌های کتاب‌مقدس درباره بازگشت عیسی‌مسیح جلب کرده است.

گراهام در روز شنبه در صفحه فیسبوک خود اینگونه نوشت: «هفتاد سال پیش در چنین روزی کشور اسرائیل بنیانگذاری شد. خداوند به پیشگویی‌های کتاب‌مقدس جامه عمل پوشاند و کشور اسرائیل را به وجود آورد، و مشغول نگاهداری از آنان است برای آن روزی که پروردگار، عیسی‌مسیح، خود بازگردد و چنانکه متن مقدس به ما می‌گوید، کرسی سلطانی خویش را در اورشلیم پایه‌گذاری کند … من معتقدم اینکه ایالات متحده اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته است، دارای اهمیت می‌باشد. این را رؤسای جمهور و دولت‌های پیشین امریکا وعده داده بودند، ولی تا کنون هرگز تحقق نیافته بود.»

فراکلین گراهام قبلاً (در اول می ۲۰۱۴) در «سیزدهمین گردهمایی سالانه همبستگی با اسرائیل»،[۷] در واشنگتن و در حضور سفیر رژیم صهیونیستی، چنین گفته بود:

من از اسرائیل حمایت می‌کنم! من از اسرائیل حمایت می‌کنم، نه تنها بدین سبب که من یک یهودی را می‌پرستم،[۸] بلکه به دلیل آنچه کتاب‌مقدس درباره اسرائیل و آینده اسرائیل می‌گوید … در گذشته، افراد نابکار و خبیث فراوانی بودند که از روایت دستگیری و تصلیب عیسی سوء‌استفاده می‌کردند و به نام عیسی‌مسیح، یهودیان را آزار می‌دادند؛ یهودیان را می‌کشتند و آنان را «مسیح‌کُش» می‌نامیدند. ولی این یهودیان نبودند که مسیح را کشتند. این رومیان نبودند که مسیح را کشتند. بلکه این یکایک ما بودیم، زیرا کتاب‌مقدس [در یوحنا ۳: ۱۶] می‌گوید: «زیرا خدا جهان را اینقدر محبّت نمود که پسر یگانه خود را داد تا هر که بر او ایمان آورد، هلاک نگردد بلکه حیات جاودانی یابد.»  … این همه ما بودیم که [به علت گناهکاری‌مان] بر روی صلیب بر او میخ کوبیدیم … جناب سفیر! ما اسرائیل را دوست داریم؛ و ما شما را دوست داریم؛ و ما به خاطر کشور شما، خداوند را شکر می‌گوییم. من نمی‌توانم به جای ایونجلیکال‌ها سخن بگوم، ولی می‌توانم از جانب خودم بگویم که من از اسرائیل حمایت خواهم کرد.

یکی دیگر از این ایونجلیکال‌های «صهیون‌زده» جان هگی،[۹] بنیانگذار و شبان ارشد کلیسای «کورنر استون»[۱۰] در تگزاس و همچنین بنیانگذار و رئیس سازمان صهیونیستی «مسیحیان متحد برای اسرائیل»[۱۱] است. در ویدئویی که وبسایت رسمی کانال تلویزیونی فاکس نیوز[۱۲] در ۱۵ آوریل ۲۰۱۱ از او انتشار داد، او با اشاره به غیرقابل‌تقسیم‌بودن اراضی اشغالی فلسطین و شهر بیت‌المقدس و اینکه این سرزمین به کلی به یهودیان تعلق دارد، چنین می‌گوید:

خداوند اسرائیل را آفریده است. خداوند [در مزامیر ۱۲۱: ۳و۴] خود گفته است که من مدافع اسرائیل هستم و آنکس [یعنی خداوند] که اسرائیل را حفظ می‌کند نه خوابی سبک او را فرامی‌گیرد و نه به خواب می‌رود. خداوند [در یوئیل ۳: ۲] به یوئیل نبیّ گفته است که هر اُمّتی را- و من در اینجا امریکا را هم مد نظر دارم- که تلاش کند سرزمین اسرائیل یا شهر اورشلیم را تقسیم کند، مجازات خواهد کرد. بنابراین، برای من کاملاً واضح است که آن روزی که امریکا به اسرائیل پشت کند، خداوند به امریکا پشت خواهد کرد.[۱۳]

[۱] הארץ‎

[۲] rapture

[3] Chuck Carlson

[4] Franklin Graham

[5] Billy Graham

[6] The Christian Messenger

[7] 13th Annual Israel Solidarity Event

[8] مقصود او این است که عیسی‌مسیح را می‌پرستد. به اعتقاد یهودیان و مسیحیان، عیسی‌مسیح یک یهودی بوده است. البته از دید یهودیان، او هم‌اکنون زنده نیست؛ ولی به اعتقاد مسیحیان، او زنده و خداوند و پروردگار عالم و مورد پرستش است.

[۹]  John Hagee

[10] Cornerstone Church

[11] Christians United for Israel

[12] Fox News Insider

[13] منابع و مآخذ این نوشتار در نزد نگارنده محفوظ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا