مطالعات مذهبیویدیو

امام علی در نگاه مسیحیان

 

  • در دوران جدید در مورد شناخت امام، شاهد پدیده جدیدی هستیم و آن به صحنه آمدن مسیحیان عربزبان است. آنچنانکه از مقدمه شرح نهجالبلاغه ابن ابی الحدید برمیآید گویا مسیحیان در قرون گذشته و حداقل در ایام او و دورانهای قبل از او، نسبت به امام ارادتی بیشائبه داشتهاند و تصویر ایشان را در کلیساهایشان نقش میکردهاند. بدون شک این داستان به مسیحیان شرقی و مسیحیان منطقه خاورمیانه باز میگردد و نه قلمروهای دیگر. اصولاً فرهنگ و آداب و رسوم مسیحیان خاورمیانهای و شرقی متفاوت و بلکه بسیار متفاوت است با آنچه در غرب و در مسیحیت غربی وجود دارد.
  • مسیحیان عربزبان در دوران جدید از طریق خصوصاً نهجالبلاغه با امام آشنا شدند و فارغ از «تحمیلات عقیدتی» به بررسی شخصیت و سخنان و رفتار و کیفیت حکمرانی حضرت پرداختند. این یکی از معدود مواردی در طول تاریخ است که امام را خودش را با خودش و با آثارش میشناسند.
  • واقعیت این است که کلام امام هر فرد متأمل و فرهیختهای را تحت تأثیر قرار میدهد، حال به هر زبان و فرهنگ و دین و اعتقادی که تعلّق داشته باشد. اعم از آنکه مسیحی باشد و یا یهودی، بودایی و یا هندو و یا اصولاً شکّاک و غیر معتقد به خداوند و دین. با توجه به توسعه ارتباطات این جریان به مراتب بیش از گذشته قابل رؤیت و پیگیری است.

برگرفته شده از مقاله (امام علی (ع) در نگاه مسیحیان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا