انتشاراتسیاست و فرهنگمطالعات منطقه ای

کتاب: ایران و ژئوپلیتیک منطقه؛ پیداها و ناپیداها

روابط ایران و کشورهای منطقه خاورمیانه به دلایل فراوان تاریخی، فرهنگی، مذهبی، نژادی و… دارای پیچیدگی‌های خاص خود است که عدم توجه به این ویژگی‌ها و فهم صحیح آن‌ها، چه جنبه‌های پیدا و چه جنبه‌های ناپیدای آن، در تضاد با شکل‌دهی روابط منطقی و سالم است. همچنین بدون دریافت دقیق و کامل تلقی این کشورها نسبت به ایران چه در بعد مثبت و چه منفی، نمی‌توان منطق فکری و سیاسی آنان را دریافت و در قبال آنان سیاست مناسب و متناسبی اتخاذ کرد.

کتاب “ایران و ژئوپلیتیک منطقه؛ پیداها و ناپیداها” این پیچیدگی‌ها و تفاوت‌ها در منطقه را در کلیت خود، با توجه به عمق آن‌ها، در قالبی جدید تحلیل می‌کند. این کتاب، مجموعه مقالات ارزشمندی است که به قلم دکتر محمد مسجدجامعی در طی سالیان اخیر نگاشته شده و نیز مصاحبه‌هایی که با ایشان، در همین موضوعات و به مناسبت‌های مختلف به انجام رسیده است.

این کتاب در ۴۸۴ صفحه و شش فصل تدوین‌شده، که فصل‌های اول و دوم آن به مسئله ایران و ژئوپلیتیک منطقه، ایدئولوژی تکفیری و سیر تحولی آن پرداخته است. در فصل اول، نُه مقاله و مصاحبه با موضوعات بایدها و نبایدهای منطقه قطبی شده، ارتباط ایران با شیعیان دیگر کشورها، تفاوت‌های ایران و اعراب، متحدانمان را نیازاریم، ایران و منطقه ناآرام آن، تجربه خاورمیانه عربی با دوران جدید، مرجعیت آیت‌الله سیستانی و مسئله عراق، زمینه‌ها و ریشه‌های پایتختی بیت‌المقدس، در جهان امروز چگونه به تشیع می‌نگرند، آورده شده است.

 در فصل دوم نیز در ابتدا، چگونگی پیدایش ایدئولوژی تکفیری و سپس اندیشه‌های سید قطب و پیامدهای آن، دگردیسی تروریسم و درنهایت آینده ایدئولوژی‌های تکفیری، موضوع بحث واقع می‌شوند.

 در چهارفصل بعدی به ترتیب ترکیه، عربستان، قطر و مراکش، از منظر وضعیت و مسائل درونی و همچنین ارتباط با ایران، موردبررسی قرارگرفته است. در انتها نیز مقاله‌ای از نویسنده، با موضوع کره جنوبی ضمیمه‌شده است.

این کتاب توسط انتشارات اطلاعات در زمستان ۹۷، در ۵۲۵ نسخه، چاپ و برای اساتید و دانشجویان رشته‌های ژئوپلیتیک و علوم سیاسی و علاقه‌مندان به مطالعات خاورمیانه‌ای و منطقه‌ای، توصیه می‌شود.

به قلم این نویسنده، کتاب‌های دیگری با عناوین:
«ژئوپلیتیک خلیج‌فارس؛ عربستان و شیخ‌نشین‌ها»
«ایران و جهان عرب؛ تحولات عربی و ژئوپلیتیک ایران»
«تحول و ثبات در خلیج‌فارس»
منتشرشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا