سنت گرایی، ارو-آسیایسم و حزب اللهی برای روسیه

الکساندر دوگین متفکر عرصه ژئوپولیتیک تاثیرگذار در کرملین می‌‌باشد.[i] او ایده ارو-آسیایی خود را از منابع مختلف روسی و غیر روسی برگرفته است. همانند «راست نوین» او تئوری خود را از تئوری‌های معنوی اسرار آمیز از جمله آثار «جولیوس اِولا» و «رنِ گنون»[۱] و مکتب فلسفی و رمز آلود «سنت گرا» می‌‌گیرد.

ارو-آسیایسم، چهارمین تئوری  سیاسی:

دوگین با تئوری معروف خود «ارو-آسیایسم نوین» که به اختصار ارو-اسیایسم خوانده می‌‌شود شناخته شده است. این تئوری متنی بر ایجاد «فضاهای تنفسی بزرگ» متعدد، که هر کدام متشکل از چند ملت-دولت (nations states) معاصر است، می‌‌باشد.

الکساندر دوگین و نماد ارو-آسیایسم

به عقیده دوگین هر سه تئوری دنیا معاصر یعنی کمونیسم، فاشیسم و لیبرالیسم یا مرده‌‌اند و یا در آستانه فروپاشی هستند و فقط این ارو-آسیایسم است که می‌‌تواند به زندگی صحیح فردی و نیز تمدنی دردنیای معاصر کمک کند. در پاسخ به کسانی که او را به باورهای فاشیستی متهم می‌‌کنند پاسخ می‌‌دهد که هویت ارو-آسیایی رادیکال نیست بلکه برعکس مبتنی بر عقاید و باورهای گروه‌های قومیتی مختلفی است که با هم به عنوان تمدنی واحد همزیستی دارند در عین حالی که هر کدام سنت‌ها، فرهنگ صحیح و مذهب و …خود را دارد.

چه این جوابیه درست باشد یا نه، به هر حال پس از اعلامیه سال ۲۰۱۲ مبنی بر اینکه اتحادیه ارو-اسیایی رسما از ۲۰۱۵ در فدراسیون روسیه، بلاروس وقزاقستان به عنوان اعضای موسس، پا به عرصه وجود خواهد گذاشت[ii] ، به نظر غیر قابل اجتناب می‌‌رسد که بپذیریم ایده ارو-اسیایی دوگین، در نقشه‌‌ای خارج از این بلوک و چه بسا در غرب محقق خواهد شد.

علیرغم اینکه دوگین در جناح راست به تصویر کشیده می‌‌شود، احساسات او بازتابی از منشور سیاسی چپ افراطی روسیه نیز می‌‌باشد. در کنار رهبر حزب کمونیست روسیه «گندی زیوگانف»[۲] در تجمعی که به مناسبت یادبود انقلاب اوکتبر برگزار شده بود گفت که او می‌‌خواد شاهد بازگردان «پل ارو-آسیایی» به شکلی جدید است. روسیه به عنوان پلی بین اروپا و آسیا عمل کرده است و به نقل «آر تی» («راشا تودی» سابق)[۳] زیوگانف تمایل داشت اتحاد اروپا و آسیا را ببیند تا جهانی سازی به سبک امریکایی را تعدیل نماید.[iii]

ارو-اسیایسم معتقد است که می‌‌بایست توسعه طبیعی و اساسی و نمایندگی نمودن از مردمان و سنتهای مختلف جهان، چه در عرصه سیاسی و چه فرهنگی (از بحث حقوق گرفته تا دموکراسی و تجارت و فست فودهای زنجیره‌‌ای و …)، از سلطه لیبرالیسم غربی به دور باشد.

در این تلقی است که دوگین بزرگترین مخالف جهان چند قطبی را آمریکا و پس از آن کشورهایی همچون انگلستان که گرچه به قدرت امریکا دراین زمینه نیستند اما به او کمک می‌‌کنند، معرفی می‌‌نماید.

این دسته بندی که او با عنوان «اتلانتیکس» ، «نیروهای مخالف لیبرال» و «سنت» از آنها یاد می‌‌کند شباهت‌هایی به اپوزیسیون آزادی بخش «اِوُلا» در «جنگ پنهان»[۴] دارد.

به عقیده دوگین به طور طبیعی بر اساس چهار منطقه تمدنی، چهار فضای بزرگ وجود داردکه عبارتند از منطقه: آمریکایی، آفریقا-اروپایی، آسیا-اقیانوسیه و ارو-آسیایی. روسیه در مرکزیت اروآسیایی قرار دارد و کشورهای حوزه بالتیک و نیز جمهوری‌های شوروی سابق و بالاخره مانچوری (استانی در چین)، ژینچیان (Xingjian)، تبت و مغولستان را زیرچتر خود می‌‌گیرد.  او همچنین با آلمان، ژاپن و ایران که بر ملت‌های دور خود مسلط خواهد بود، هم پیمان خواهد بود. هم پیمانی این فضاهای بزرگ که با بلوک ارو-آسیایی رهبر می‌‌شود وزنه تعادلِ مقابلِ هژمونی اتلانتیک که توسط آمریکا رهبری می‌‌شود را خواهد ساخت.[iv]

این موضع او و نیز نفوذ آشکار او بر پوتین سبب شده تا مورد انتقاد شدید متخصصان آمریکایی که گسترش استانداردهای آمریکایی به سراسر جهان را لازمه برقراری ثبات در دنیا می‌‌دانند، قرار گیرد.

تمایل دوگین نسبت به اسلام (که مسلما درراستای سنتگرایی است) و حتی برخی شبه نظامیان مسلمان سبب تحریک موضعگیری‌های چالشی درمورد او شده است.

حزب اللهی برای روسیه:

دوگین برخلاف «ای.کی.کوماراسوامی»[۵] (۱۸۷۷-۱۹۴۷) که بر زیبایی شناسی سنت گرایی تمرکز دارد، خود را با یک راه معنوی درونی فردی قانع نکرده است و از این جهت می‌‌توان گفت دوگین شبیه به «اوُلا» است که تصویری سیاسی از سنت را عرضه می‌‍نماید و بی‌تردید بیان می‌‌کند که: به مفهومی‌مستلزم فداکاری و ایثار از سیاست نیاز هست. «ما نیاز به حزبی جدید داریم. حزب مرگ. حزبی کاملا عمودی. حزب خدا، معادل روسی حزب الله که بر اساس قوانینی کاملا متفاوت عمل می‌‌کند و به تصویری کاملا متفاوت می‌اندیشید. به معنای واقعی کلمه، مرگ برای سیستم هدف است. برای یک فرد عادی، آن فقط یک شروع است».

ارو-اسیایسم برای ایران:

ارو-اسیایسم به شدت در تقابل با هدف بیان شده نئومحافظه کاران، برای برقراری دموکراسی یا به اصطلاح خودشان ایجاد دنیایی با تعاملات صلح آمیز، در دیگر کشورها از افغانستان تا عراق ، لیبی، سوریه و حتی ایران است. در سال ۲۰۰۲ رئیس جمهور امریکا جورج. دابلیو بوش ایران را در کنار کره شمالی و عراق به عنوان محور شرارت اعلام کرد. همزمان با این ادعا رئیس جمهور امریکا از رشد دموکراسی در ایران و تمایل عمومی‌ (که به طور سنتی امریکاخواه است) حمایت کرد. درنقطه مقابل دوگین مایل بوده است تا روسیه با ایران تعامل و حمایت کند که بخشی از آن به خاطر فرا-سنتگرایی[۶] و طرد غرب است که به طوری موثر در درون آن وجود دارد. در سال ۲۰۰۸ دوگین به لوس آنجلس تایمز گفت: «ایران باید و می‌‌تواند هم پیمان روسیه باشد». این به معنای همکاری روسیه با ایران و تبادل سلاح و امکان انتقال منابع و ذخایر طبیعی از ارو-اسیا و ایران است تا تلاشهای ما درعرصه استراتژی، نظامی، اقتصادی و انرژی را ترکیب نماید. ما می‌‌توانیم قدرتی واقعی بسازیم که همه خاورمیانه را تحت تاثیر خود قرار دهد…. ما با ایرانی‌ها منافع مشترک داریم….زیرا من باور دارم که توقف تک قطبی سازی امریکایی مهمترین چیز و امرمطلق است.[v]

[۱] Julius Evola and René Guénon (1886-1951)

[۲] Gennady Zyuganov

[۳] RT (formerly Russia Today

[۴]– occult war

[۵] A.K. Coomaraswamy

[۶] ultra-traditionalism

[i]Christian Science Monitor, September 20, 2008, Fred Weir, ‘Moscow’s moves in Georgia track a script by right-wing prophet’; http://www.csmonitor.com/World/Europe/2008/0920/p01s01-woeu.html

[ii]Eurasia Review, Angel Millar, Eurasian Union Presses Forward Despite Western Concern – Analysis; http://www.eurasiareview.com/23122012-eurasian-union-presses-forward-des…

[iii] RT, Communists propose Russia-led Eurasian unity vs. imperialist globalization; http://rt.com/politics/zyuganov-communists-globalization-eurasia-390/

[iv] – Marlene Laruelle, Aleksandr Dugin: A Russian Version of the European Radical Right? The Kennan Institute, a division of the Woodrow Wilson International Center for Scholars; available at: www.wilsoncenter.org/topics/pubs/OP294.pdf

[v]Los Angeles Times, September 4, 2008, Megan Stack, ‘Russian nationalist advocates Eurasian alliance against the U.S.’; http://www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fgw-dugin4-2008sep04,0,…

http://islam-freemasonry.com/2015/03/23/traditionalism-politics-and-islam-today/

Eurasianism

geopolitics:

Islam

Print Friendly
مرتضی آقامحمدی
مرتضی آقامحمدی
استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه دکتری مطالعات اسلامی دکتری شیعه شناسی پژوهشگر مطالعات راهبردی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *